vrijdag 18 oktober 2013

Breipatroon sokken deel 1: tenen

Dit is het eerste deel van een serie met een breipatroon stap voor stap in vijf delen over sokken met de Franse hiel. Dat zijn sokken waarbij de hiel wordt gevormd door middel van een trapeziumvormige kleine hiel onder de voet en een rechthoekige grote hiel aan de achterkant. Hij lijkt op de Hollandse hiel, maar daarbij is de kleine hiel rechthoekig. De Franse hiel is net iets netter vormgegeven.

Stap voor stap leg ik in deze serie uit hoe je een sok met Franse hiel berekent en breit. En ja, ik begin bij de tenen en brei twee sokken tegelijk.

Vind je het lastig om via je scherm het stap voor stap patroon te volgen en wil je liever een patroon op papier? Het hele patroon kun je ook downloaden (tegen kostprijs).

 nodig:
  • twee bollen sokkenwol
  • lange rondbreinaald, passend bij de wol, minimaal 80 cm lang.

Tenen opzetten

Voor de tenen zet ik altijd 8 steken per sok op, dat wil zeggen 'onder' en 'boven' 4 steken per sok.
stap 1. opzetten: Maak in het uiteinde van een van de bollen wol een knoopje ter herkenning van sok 1. Pak je rondbreinaald en de bol zonder knoopje. Je begint dus met sok 2. Zet een steek op de normale manier op, het draadeindje hoeft maar kort te zijn. Draai vervolgens achtjes: houd beide punten van de rondbreinaald en het opzetdraadje stevig vast met de linkerhand, de opgezette steek zit om de voorste naaldpunt. Haal de breidraad tussen de naaldpunten omhoog, en draai de draad rond de achterste naaldpunt, tussen de naaldpunten weer omhoog en dan rond de voorste naaldpunt. Zet zo op beide naalden 4 steken op (inclusief de eerste), waarna je eindigt na de achterste naaldpunt en de draad tenslotte tussen de naaldpunten omhoog haalt. Leg deze draad links van je. Pak de bol met het knoopje, en zet hiermee een steek op voor sok 1 (op dezelfde naaldpunt waarmee je begonnen bent met sok 2). Dit is lastig, want je moet opzetten op de linkernaald en die moet je ook vasthouden. Lukt het niet? Pak dan een gewone breinaald en zet daar deze steek op, en zet die dan over op de juiste naaldpunt. Zet voor sok 1 op dezelfde manier op beide naalden 4 steken op. Leg deze breidraad rechts van je.  
stap 2. breien: Houd alles stevig vast met je linkerhand. Trek de achterste naaldpunt door, maar houd links wel een lus over, de Magic Loop. Brei de voorste steken van sok 1 recht. Brei met de andere bol de voorste opzetsteken van sok 2 recht. Keer. De achterste naaldpunt wordt nu de voorste maar hangt er slap bij: de te breien opzetlussen zitten op het middenstuk van de nieuwe voorste naald. Schuif deze naar de harde naaldpunt en trek de achterste naaldpunt door zodat daar de steken op het slappe middenstuk komen te zitten. Brei de nieuwe voorste steken van sok 2 en vervolgens de voorste steken van sok 1. Keer. Nu heb je een ronde gebreid van beide sokken.  
stap 3. controleren: Het lastigste heb je nu gehad. Inmiddels is er genoeg stevigheid om het werk even neer te leggen en te controleren. Sok 1 ligt rechts, het opzetdraadje met het knoopje ligt aan de linkerkant van sok 1. Trek de opzetdraden aan en tel de steken op beide naalden van beide sokken: overal vier. Let vooral goed op of je de sokken niet aan elkaar gebreid hebt want anders krijg je hinkelsokken.  

Brei twee toeren om een beetje stevigheid in het werk te krijgen en dan begin je met de meerderingen.

Voetwijdte 

Via deze maattabel en je stekenproef kun je uitrekenen hoeveel steken je rondom je voet nodig hebt dus je kunt uitrekenen hoeveel steken je moet meerderen voor de tenen.

Meerderen voor de tenen

Stel je hebt rondom de voet 60 steken nodig, en je hebt er nu per voet 8: je moet dus 52 steken meerderen, dat is 4 * 13. Aan het begin en eind van elke toer per voet moet je 13 steken meerderen. De eerste helft hiervan meerder je snel elke ronde, en daarna meerder je de tweede helft langzamer: 1 keer per tweede ronde of nog mooier, de laatste drie meerderingen per 3 rondes resp per 4 rondes. Zo langzaam meerderen doe je vooral bij de grote maten.

Elke ronde meerderen: meerder in de tweede en een-na-laatste steek door deze steken twee keer te breien: eerst de voorste en dan de achterste draad. Doe hetzelfde bij sok 2. Keer. Meerder ook aan de achterkant.

Elke tweede ronde meerderen: brei 2 steken, meerder door de linkerlus onder de net gebreide steek op te nemen en te breien, brei tot 2 steken voor het einde, meerder door de rechterlus onder de volgende steek op te nemen en te breien, brei de toer uit.

Ga verder met deel 2, de tussenvoet

Boek over het breien van toe up sokken op een rondbreinaald
Losse patronen
Veel plezier!