woensdag 23 oktober 2013

Breipatroon sokken deel 4: de kleine hiel

Na de spie brei je de kleine hiel.

bereken de kleine hiel

De kleine hiel is simpel te breien maar een beetje lastig te berekenen. De kleine hiel heeft de vorm van een trapezium. De top hiervan is eenderde van je oorspronkelijke aantal steken voor de ondervoet, en moet een even getal zijn zodat de kleine hiel mooi in het midden van je naald uitkomt. Elk zijkantje wordt ook eenderde van dat oorspronkelijke aantal steken, en moet een oneven aantal steken worden.

Tenslotte moet je weten over hoeveel steken je moet beginnen: de basis van het trapezium. Dat is lastig uit te leggen, gebruik de volgende rekentabel:


rekentabel voor de kleine hiel

ondervoet 20 steken: verdeling kleine hiel  7-6-7, beginnen over 12 steken
ondervoet 22 steken: verdeling kleine hiel  7-8-7, beginnen over 14 steken
ondervoet 24 steken: verdeling kleine hiel  9-6-9, beginnen over 14 steken
ondervoet 26 steken: verdeling kleine hiel  9-8-9, beginnen over 16 steken
ondervoet 28 steken: verdeling kleine hiel  9-10-9, beginnen over 18 steken
ondervoet 30 steken: verdeling kleine hiel  11-8-11, beginnen over 18 steken
ondervoet 32 steken: verdeling kleine hiel  11-10-11, beginnen over 20 steken
ondervoet 34 steken: verdeling kleine hiel  11-12-11, beginnen over 22 steken
ondervoet 36 steken: verdeling kleine hiel  13-10-13, beginnen over 22 steken
ondervoet 38 steken: verdeling kleine hiel  13-12-13, beginnen over 24 steken
ondervoet 40 steken: verdeling kleine hiel  13-14-13, beginnen over 26 steken

brei de kleine hiel

Ik geef hier de werkwijze voor de kleinste maat in bovenstaande tabel. Het oorspronkelijke aantal steken voor de ondervoet was 20 steken, nu na de spie staan er 40 steken op je naald.
In de tabel hierboven zie je op de eerste rij: ondervoet 20 steken, verdeling kleine hiel 7-6-7, beginnen over 12 steken. Dat gaan we dus doen.

Brei de toer tot 6 steken voorbij het midden, keer, brei 12 steken, keer, brei 11 steken, keer, brei 10 steken, keer, ga door tot je 6 steken op je naald hebt staan, eindig met een heengaande (rechte) toer. Controleer of het klopt wat je hebt gedaan: je hebt nu een trapezium gebreid. De schuine zijden hiervan worden gevormd door 4 steken en 3 gaten, samen 7. Als dit klopt, gaan we verder: je laatste toer was een rechte toer. Brei de linkerzijkant van de kleine hiel: neem een linkerlus van de steek in het ‘gat’ op onder de laatst gebreide steek en brei die, brei de volgende steek, brei dan de linkerlus onder die steek, brei de volgende steek. Brei zo de zijkant van de kleine hiel, eindig met een ‘gat’. Aan deze zijkant heb je 4 steken en 3 gaten gebreid, samen 7.

Brei de toer uit en doe hetzelfde bij sok 2. Brei de toer van de bovenvoet, en dan ben je weer aan het begin van de ondervoet van sok 1. Brei tot het begin van je kleine hiel, neem nu aan de rechterkant van je trapezium ook 4 gaten en 3 steken op, samen 7.
Ga over de 7-6-7 steken van de kleine hiel verder met de grote hiel van sok 1.


Boek over het breien van toe up sokken op een rondbreinaald
Losse patronen

1 opmerking:

  1. Beste Mathilde, Ik heb uw boek gekocht en ben al een tijdje bezig met het breien van mijn eerste paar sokken. Ik loop echter vast op het maken van de kleine hiel. Ik ben begonnen met 30 steken voor de ondervoet, ik heb deze tot 60 steken vermeerderd en moet nu dus met de hak beginnen. Ik heb dus 11-8-11 en moet over 18 steken beginnen. In het patroon staat dat je tot 6 steken na het midden moet breien, voor mij is dit dan dus 8 steken? En dan het stuk waar ik helemaal op vast loop, het breiwerk keren en 18 steken breien, weer keren en 17 steken breien. Ik snap niet goed hoe ik verder moet breien nadat ik het werk gekeerd heb (moet ik dan van rechts naar links breien ipv links naar rechts?) en hoe ik elke ronde 1 steek minder moet breien. Laat ik die steek minder gewoon zonder te breien afglijden of moet ik deze samenbreien met de volgende? Heel veel vragen, dus sorry alvast! ;) Mvg, Samantha

    BeantwoordenVerwijderen