vrijdag 24 juli 2015

Wolresten sorteren op samenstelling

Heb je ook een mand vol met wolresten? Hoe weet je nou wat goede sokkenwol is?

Tip: sorteer je wolresten op samenstelling in plaats van op dikte en kleur.

Wolresten sorteren met een kaars

Het sorteren van wolresten op samenstelling is gemakkelijk als je de wikkels nog hebt. Maar die ben je waarschijnlijk allang kwijt. Hoe herken je de samenstelling van wolresten zonder wikkel eromheen? Ga op de grond zitten, zet een rij dozen neer, steek een kaars aan en begin. Houd het uiteinde van elk bolletje in de vlam en kijk wat er gebeurt.

Na een half uurtje stinkt de kamer naar verbrand plastic en heb je vijf dozen met uitgezocht breigaren: wol, acryl, wol-polyamide, katoen en fantasiegaren met polyester. Menggaren leg je in de doos waar het bij past.

katoen

Katoenen sokken zijn heerlijk in de zomer. Maar zelfgebreide katoenen sokken zijn vaak stug en raken snel hun goede pasvorm kwijt. Katoen brandt regelmatig, en daarna is er niets van over; verbrande katoen ruikt naar verbrand papier.

wol

Wol is warm, en neemt goed vocht en geurtjes op. Zuiver wollen sokken zitten heerlijk, maar zijn niet zo sterk, alhoewel dat wel meevalt met een goede kwaliteit zuivere sokkenwol. Wol brandt niet maar valt in vezels uiteen; verbrande wol ruikt naar verbrand haar.

acryl

Acryl maakt breiwol zacht en warm. Acryl brandt scherp, knettert een beetje, rookt, ruikt zoet en is direct na uitblazen veranderd in een hard bolletje. Dat zoete is niet altijd goed te ruiken. Acryl is lekker zacht en warm, maar pilt en is niet sterk: je trekt een breidraad zo stuk. Acryl is daarom geschikt voor mutsen, sjaals en truien maar niet voor sokken.

polyamide

Polyamide maakt breiwol sterk. Polyamide brandt, knettert niet, ruikt niet, rookt niet, en smelt. Direct na uitblazen is het nog heet en vloeibaar en dat doet pijn aan de vingers. Polyamide is bekend als nylon: sterk, niet warm noch zacht, en pilt niet. Denk maar aan je panty's, die zijn gemaakt van pure polyamide. Breiwol waar polyamide inzit is dus geschikt als sokkenwol. Breigaren met polyamide snijdt in je vingers als je het probeert door te trekken.

polyester

Polyester is bekend van fleece. In fantasiegarens (bolletjesgarens, franjegarens) zit vaak polyester, maar dat percentage is zo klein dat je bij het verbranden geen verschil merkt. Maar het stinkt wel.

2 opmerkingen:

  1. attentie, zegt het voort. onlangs bij de Big Bazar in Amsterdam Oost haak en breigaren gekocht van het merk Neon. Fluorescerende kleurtjes, 100 procent polyester. Testje gedaan met een stukje garen boven een bord, aansteker er even bij. Er kwam een klein vlammetje en toen smolt het materiaal snel weg. volgens mij kan dit brandwonden en lidtekens geven! Een melding gedaan bij de Ned. Voedsel en waren Autoriteit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. bedankt voor je reactie, en wat goed dat je er werk van maakt.

      Polyester en polyamide (nylon) garen smelt toch altijd? Volgens mij gebeurt hetzelfde met panties, of zijn die brandwerend gemaakt?