donderdag 5 maart 2015

Hielen 1: de boemeranghiel

In het eerste deel van deze serie babysokjes met allerlei verschillende hielen, eerst de boemeranghiel. De boemeranghiel geeft niet veel ruimte aan de wreef en is daardoor geschikt voor smalle fijne voeten. De hiel is simpeler te breien dan de Franse en Hollandse hiel met hielflap. De boemeranghiel lijkt op de jojohiel. Beide worden gebreid met verkorte toeren. Het verschil is dat bij de jojohiel de twee helften van de hiel direct achter elkaar worden gebreid, en dat bij de boemeranghiel tussen de twee helften enkele gladde ronden zitten. Op de foto zie je dat duidelijk aan het kleine randje wit over de wreef.

De boemeranghiel is daardoor iets gemakkelijker te breien dan de jojohiel, en leidt minder snel tot gaatjes aan weerszijden van de verkorte toeren.

Vind je het lastig om de beschrijving van het breipatroon te volgen op het scherm terwijl je breit? Je kunt een  breipatroon met vijf verschillende hielen downloaden, toe up gebreid met twee tegelijk op een rondbreinaald.

Lees verder voor het breipatroon van deze sokjes met de boemeranghiel.

onderdelen van sokken met boemeranghiel

In volgorde van toe-up breien:

  • tenen: wit
  • tussenvoet: groen
  • boemeranghiel: wit
  • been: groen
  • boord: wit

brei toe-up sokken met boemeranghiel

De boemeranghiel is symmetrisch. Het maakt dus niet uit of je bij de boord of bij de tenen begint. Dit patroon gaat uit van toe-up sokken die je met twee tegelijk breit op een rondbreinaald.

stap 1. opzetten: zet met wit voor de tenen voor elke sok twee keer 4 steken op volgens de methode van de dichte dubbele opzet.
stap 2: tenen: meerder in de tweede en eennalaatste steek van elke naald in elke ronde tot je voor elke sok twee keer 16 steken per sok op de naald hebt staan.
stap 3: tussenvoet: ga verder met groen. Brei zonder meerderen 26 ronden.
stap 4: eerste helft van de boemeranghiel: ga verder met wit. Brei de toer van de ondervoet van sok1. Keer nog niet! Maak van de laatst gebreide steek een wisselsteek: draai de rechternaald tegen de klok in rond de draad, haal deze draad en de laatste steek af op de linkernaald, trek strak tot de steek omklikt en keer. Brei de teruggaande toer averecht. Keer. Maak van de eerste steek een wisselsteek: draai de rechternaald tegen de klok in rond de draad, haal de eerste steek af, trek strak tot de steek omklikt. Brei recht tot de wisselsteek aan het eind. Keer nog niet! Maak van de laatst gebreide steek een wisselsteek, keer. De wisselsteken aan beide kanten maak je dus met de goede kant van het werk naar je toe, dat is gemakkelijker. Herhaal deze twee toeren tot je in het midden 6 steken over hebt. Eindig met een heengaande toer, brei de wisselsteken verdraaid recht uit. Doe hetzelfde bij sok 2,
stap 5: de boemerang: brei twee rondes tot het begin van sok 1.
stap 6: tweede helft van de boemeranghiel: Brei 12 steken, maak van die laatst gebreide steek een wisselsteek, keer. Brei averecht tot op 4 steken, keer. Maak een wisselsteek van de eerste steek, brei recht tot de wisselsteek aan het eind, brei deze verdraaid recht, brei nog een steek en maak hiervan een wisselsteek, keer. Brei averecht tot een steek verder dan de wisselsteek, keer. Herhaal deze twee toeren tot alle steken verwerkt zijn. Eindig met een heengaande toer. Maak op dezelfde manier ook de tweede helft van de boemeranghiel van sok 2.
stap 7: been: ga verder met groen. Brei 20 ronden.
stap 8: boord: ga verder met wit. Brei de eerste ronde recht, ga vervolgens verder 1 recht 1 averecht. Brei 8 ronden. Kant af volgens de methode van het samenbreien.

Veel plezier!

Het hele breipatroon voor peutersokjes met boemeranghiel kun je kopen via Etsy.