Stap voor stap

Dit is een stap voor stap breipatroon voor een sok met de Franse hiel.  Je past het zelf aan jouw voeten aan. Zo maak je je eigen basispatroon wat je steeds weer kunt gebruiken.

tip: maak voor al je sokkenklanten een basispatroon. Handig, zo brei je altijd de juiste maat.
Daarna kun je sokken uit het hoofd gaan breien, net als onze oma's deden. Maattabellen zijn daarbij handig. De twee maattabellen die je nodig hebt:

voetlengte

Uiteraard is de lengte van de sok afhankelijk van je schoenmaat. Hier de maattabel voetlengte

voetwijdte

De een heeft dikkere voeten dan de ander, geen twee voeten zijn gelijk. Nu je zelf sokken breit, kun je daar rekening mee houden! Gekochte sokken zijn gebaseerd op een gemiddelde voet, volgens deze maattabel voetwijdte

standaardpatroon aanpassen

Veel voeten zijn helemaal niet standaard. Je hebt bijvoorbeeld net een paar sokken voor Zoon gebreid, en dan zegt Zoon dat de sokken geweldig zijn, maar de boord een beetje te wijd. Het volgende paar zet je minder steken op, begin je enthousiast een boord te breien, en dan kom je bij de hiel en hoe pas je die dan aan? Het best kun je voor al je sokkenklanten een eigen basispatroon maken.

hiel kiezen

Er zijn verschillende soorten hielen, en die hebben elk zo zijn kwaliteiten. De jojohiel en boemeranghiel zijn geschikt voor fijne voeten met lage wreven en de Hollandse of Franse hiel voor grove voeten met hoge wreven. Voor ieder van je sokkenklanten kies je de perfecte hiel. Het type hiel heeft invloed op andere onderdelen van de sok. De lengte van de tussenvoet is bij de jojohiel langer dan bij de Franse hiel, omdat je bij de jojohiel geen spie breit.

wol kiezen

Er zijn dikke en dunne sokken, dus is er ook dikke en dunne sokkenwol. Je sokkenklanten hebben vast ieder hun voorkeur voor een soort sokkenwol. Daarnaast zijn er allerlei soorten sokkenwol, bijvoorbeeld vegan wol, sokkenkatoen, pure wol. Elke wol breit anders! Op je basispatroon geef je aan voor welke wol het geschikt is of je plakt er een draadje van die wol bij.

Maak een breipatroon voor een sok met de Franse hiel.

Succes!.